Ditt digitale fotavtrykk

Ditt digitale fotavtrykk er et uttrykk som brukes for å beskrive de sporene du legger igjen ved bruk av internett. Dette er elektronisk informasjon som kan knyttes til deg som bruker og person.

Ditt digitale fotavtrykk
Photo by Ari He / Unsplash

Hva er egentlig digitalt fotavtrykk?

Når du surfer på internett, legger ut de siste bildene av familien på Instagram eller kjøper ett par sko i en nettbutikk så lagres det kontinuerlig digitale spor etter deg. Mange av disse sporene selges videre

🤯
Vet du at dersom en nettside du besøker har en Facebook "Liker" eller "Dele" knapp, så vet Facebook at du har besøkt siden. Uavhengig om du liker den/deler den eller ikke?

Selskaper som Facebook og Google sin forretningsmodell er å vite mest mulig om deg som person slik at de kan levere reklame som treffer best mulig og dermed selge mest mulig. Det sies at dersom du har "likt" noe mer enn 250 ganger så kjenner Facebook deg bedre enn din ektefelle.

Det finnes en annen utfordring med et uoversiktlig digitalt fotavtrykk: Du gjør livet lettere for ondsinnede aktører. Men hva det er det egentlig de slemme kan bruke informasjonen til som er så farlig?

Identitetstyveri

Falske brukere som utgir seg for å være deg kan for eksempel brukes til å kontakte vennene dine for å be om små lån av penger frem til neste lønning eller importere ulovlige ting fra utlandet som sendes til din postkasse (og hentes før du rekker å oppdage det) .

Utpressing

Falske profiler som utgir seg for å være deg, og som inneholder lite hyggelig innhold kan brukes til å presse deg for penger for å unngå at disse profilene deles med din familie og venner. Et verre men heldigvis sjeldent (men det skjer) alternativ er at du kontaktes av ondsinnede som truer med å skade familien din dersom du ikke gjør som de ønsker.

Målrettede angrep

Dersom mye informasjon om deg er tilgjengelig offentlig og ondsinnede for eksempel ønsker å stjele ditt brukernavn og passord gjør du jobben mye lettere for de hvis de kan skreddersy ett angrep som er målrettet mot deg. Hvis de skal klare dette er de avhengig av en god del informasjon om deg.

Hva kan jeg gjøre?

Din digitale hverdag går altså ut på å balansere på kanten mellom total isolasjon og det å være et lett offer for identitetstyveri. Ingen enkel sak. Heldigvis finnes det noen enkle grep du kan ta for å redusere fotavtrykket ditt.

Bruk en passord manager

Det begynner å bli kjedelig å høre det kanskje. Men dette er løsningen på mange utfordringer. Dersom du bruker en passord manager kan du lagre påloggingsinformasjonen til alle steder du har en konto. Dette gjør det mye enklere å ha kontroll over hvilke nettsider som har informasjon om deg.

Putt alle passordene i én kurv
Ett klokt hode sa en gang at man ikke skal putte alle eggene i én kurv. Men det var før passordene sin tid. Jeg sier: Putt alle passordene i én kurv.

Bare del med personer du kjenner

Instagram, Snapchat, Facebook. Alle lar deg begrense hvem som har tilgang til det du legger ut. Lås ned profilen din slik at bare personer du kjenner kan se det du legger ut. Ikke legg ut offentlige innlegg eller "stories".

Vær litt mystisk

Ikke bruk navnet ditt som brukernavn på sosiale medier. Ikke ha fullt navn der heller. Det er lov å bare bruke fornavn. Fødselsår har heller ikke noe i brukernavn å gjøre. Har du mistet helt kontroll? Slett kontoen din og lag en ny.

Skjerm familien din

Det er ingen grunn til å fortelle Facebook (eller andre) hvem du er gift med, hva barna dine heter og hva katten din heter. Ikke legg ut bilder av dine barn, andres barn eller barnebarn. Kanskje de vokser opp og blir jagerflypilot og dermed ett attraktivt mål for fremmed etterretning. Da er det dumt å sette de i den situasjonen at fremmede makter bruker trusler mot deg som pressmiddel mot de.

Bilder av barn
I denne veiledningen tar vi for oss bilder av barn, og deling av slike bilder. Vi går gjennom reglene og prøver å komme med gode råd og utfyllende informasjon. Veiledningen er laget for både foreldre og …

Behandle e-postadressen din med respekt

Epost-adressen din er til salgs
Epost-adressen din er til salgs og den selges for omtrent to kroner. Til alle som vil ha den. Så hvorfor driver du og gir den bort gratis, når de du gir den til tjener store penger på å selge den videre. Irriterende spørsmål, ikke sant?

Google deg selv

Dette er viktig. Søk etter deg seg på Google. Søk etter navn, brukernavn du har brukt og e-post adressen din. Dette er informasjon om deg som er enkelt å finne og som hvem som helst har tilgang til. Så er det nesten garantert at de som er gode på dette finner mye mer om deg.