Nerding, et tankesett

Photo by Adrien Converse / Unsplash

Det finnes mange forestillinger om hva en nerd er, og hva det vil si å være en nerd. Datanerder er ofte assosiert med usunn livsstil, tykke briller og varierende personlig hygiene. Mens dersom vi ser for oss en «vinnerd» så er nok bildet helt annerledes.

Tidligere har ordet «nerd» vært veldig negativt ladet, mens i det senere har det heldigvis fått ett litt bedre rykte. Store Norske Leksikon beskriver ordet slik:

…om personer som har store kunnskaper om og stor interesse for et spesielt felt, for eksempel «datanerd»

Hva vil det si å være nerd?

Jeg er usikker på om det å være nerd kan læres, eller om det bare er noe man er. Gode nerder er nysgjerrige, ivrige og elsker å utforske fagfeltet. Dette gjelder både «datanerder» og «vinnerder». Lysten til å lære noe mer, utforske og eksperimentere er så irriterende stor at det kan gå på bekostning av både det sosiale og evnen til å ta vare på seg selv. Man kan si at det grenser til en besettelse. For de fleste så er denne lysten heldigvis mulig å styre, slik at man ikke ender opp som en litt sær type som sjeldent ser dagslys.

Jeg innser jo at måten jeg beskriver det på kanskje ikke er veldig positiv, men det er denne balanseringen mellom besettelsen og alle de andre irriterende tingene man må gjøre (spise og være med andre mennesker for eksempel) som jeg syntes er så givende.

Nerdeskolen?

Når man blir gammel (jeg nærmer meg 40) så blir ting man andre så for seg gøy, som for eksempel å lære bort ting. Jeg har vært datanerd siden jeg var 8. Og jeg er en god nerd vil jeg påstå. Jeg har hatt venner (som ikke er datanerder) og jeg har holdt meg i form siden vært andre typer nerd, som sykkelnerd. Jeg klarer også stort sett å få en datamaskin til gjøre alt det jeg har lyst at den skal gjøre, uansett hva det måtte være.

Nerdeskolen vil være ett sted for alle. Nesten. Alle som vil lære noe om informasjonsteknologi, eller data. Ambisjonen min er å skrive lettlest og uten vanskelige ord om alt fra virus og hacking til hvordan datamaskiner snakker sammen.

Hvordan bli en datanerd?

Du er allerede i gang. Bare det at du leser det jeg har å fortelle viser at du er både nysgjerrig og har lyst å lære.