[#31] Ikke gjør det attraktivt å lage falske profiler i ditt navn
Identitetstyveri skjer, med vanlige folk. I Norge. La oss ta en titt.
I sist nyhetsbrev snakket vi om identitetstyveri. I dette nyhetsbrevet skal så skal vi se at det faktisk skjer med helt vanlige folk. Her i Norge. Hver dag.
Jeg skal ikke skrive så mye om saken siden NRK sine journalister skriver mye bedre enn meg. Det er faktisk mye bedre at du tar deg tid til å lese artikkelen under. Denne viser hvorfor du faktisk skal bry deg om ditt digitale fotavtrykk. Det hjelper deg både med å unngå å bli ett offer for svindlere, men også mot å bli utvalgt som en person det er verdt å utgi seg som. God lesing. sees på nedsiden av linken.
Ganske sykt, ikke sant? Men det finnes måter du kan unngå både å bli utsatt for identitetstyveri, og å bli utsatt for svindelforsøk på. Og vet du hva? Vi har snakket om alt sammen før. Sunn paranoia er to ord du burde hatt på kaffekoppen din.
Tre tips for å unngå identitetstyveri
- Vær observant på ditt digitale fotavtrykk. Det er ingen grunn til å dele personlig informasjon med personer du delvis eller ikke kjenner. Det meste du deler offentlig kan brukes mot deg på ett eller annet tidspunkt.
- Ikke skill deg ut. Ikke skryt på sosiale medier at du er rik, har gjort noe kult eller kjenner noen viktige personer. Spar det til en gang du faktisk treffer venner og familie og del det med de da. Det er mye koseligere, og så slipper du å bli utvalgt av kriminelle som den neste de vil utgi seg som. Privat profil på på Instabook og Facegram er definitivt en fordel. Ikke vær venner med folk du ikke er venner med utenfor mobiltelefonen. Faktisk, ta deg en stor kopp med sunn paranoia.
- Ta kontroll på e-postadressen din. Og da mener jeg det helt seriøst. Hvorfor har du både fullt navn og fødselsåret ditt i epostadressen din? Og denne deler du med hvem som helst? Galning.
Sikker e-post som beskytter ditt personvern
Hold samtalene dine private. ProtonMail er en kryptert e-posttjeneste basert i Sveits. Med ProtonMail er du kunden og ikke produktet.