Hvordan beskytte deg mot virus

Virus. Alles største frykt. Neida. Men det er definitivt en uting. Og det kan forårsake stor skade, og ikke bare mot deg.

Hvordan beskytte deg mot virus
Photo by Ed Hardie / Unsplash

Blir du infisert av virkus kan PCen din havne under kontrollen til store kriminelle nettverk og brukes på vegne av statlige aktører under invasjonen av andre land.

💡
Det er slutt på den tiden der du bare fikk virus på Windows PCen din. Nå kan du få virus på både Mac, mobil, PC og til og med bilen din.

Heldigvis er det superlett å ikke få virus. Spesielt dersom du leser Nerdeskolen. Men først, litt ord og begreper. Ja, jeg vet det er kjedelig. Men det er viktig.

• Virus - Samlebegrep på et program som kan spre seg selv og automatisk  infisere flere maskiner i ett nettverk (for eksempel internett) når det startes.
  • Trojan - Et virus som utgir seg for å være noe annet enn det det er, for å lure deg å rulle den.. eh.. installere den på maskinen / mobilen din.
  • Worm - Spill på Nokia.. nei vent. Det var Snake. En orm er et virus som ikke er et virus. En orm sprer seg selv uten å være avhengig av en bruker. Ormer er noe skikkelig dritt.
  • Ransomware - Et program har som hensikt å lure penger fra deg. Sprees ofte ved hjelp av et virus, eller en orm.
  • Bot-net - Et nettverk av infiserte datamaskiner som kan fjernstyres til for eksempel kjøre tjenester i senk ved å sende enorme mengder trafikk. Disse lages ofte ved å spre virus som er i stand til å kontrolleres over et kommando og kontroll nettverk (internett)

Hvorfor lager folk virus?

Penger. De fleste plagsomme virus er laget av kriminelle nettverk som er ute etter å tjene penger. De andre er enten laget av datanerder som vil tøffe seg eller eventuelt statlige aktører (les: Etterretning og andre hemmelige tjenester). Stuxnet for eksempel er en orm som antagelig ble utviklet av USA og Israel i den hensikt å sabotere Iran sitt atomprogram, men endte opp med spre seg på internett. Mer om Stuxnet en annen dag, tror jeg.

Presidenten i Iran Mahmoud Ahmadinejad under en omvisning på Natanz i 2008. Disse sentrifugene var målet til Stuxnet.OFFICE OF THE PRESIDENCY OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN

Hvordan unngå virus

For å unngå å få virus, må man nesten vite hvordan virus kommer seg inn på datamaskiner i utgangspunktet. Normalt sett er det tre måter virus kommer seg inn på en datamaskin.

1. Trojaner - du installerer de selv
  2. Ormer - sårbarheter i Windows / MacOS
  3. Dokumenter - sårbarheter i programvare gjør det mulig å skjule virus i for eksempel Word-dokumenter

Siden det er tre måter å få virus på, så er det vel tre måter å unngå å få virus på også da.

1 - Ikke last ned programmer du ikke vet hva er

Er det noen som egentlig gjør det? Ja. Mange laster ned noe de tror det vet hva er. Det er heller ikke lurt. Hvis du skal laste ned og installere noe bruk fem minutter på litt forarbeid.

1. Finnes programmet i Microsoft / Play / App store? Har det god karakter og mange tilbakemeldinger der? I så fall last det ned derfra.
  2. Skal du laste det ned fra internett? Vær sikker på at du laster det ned fra riktig nettside. Ikke følg linker du har fått av andre. Bruk Google til å finne riktig nettside.
💡
Apper og programmer i Play / App og Microsoft sitt marked kan også inneholde virus. Sjekk tilbakemeldinger og antall nedlastinger før du installerer.

2 - Hold enheten din oppdatert

Installer oppdateringer jevnlig. Hvis Windows vil starte på nytt for å få installert ferdig en oppdatering så gjør det så fort du kan. Det samme gjelder mobiltelefonen din. En oppdatert enhet er det eneste som kan beskytte deg mot ormer.

Dette gjelder også nettleseren din, og eventuelt andre programmer du bruker i hverdagen. Hvis disse har en funksjon som gjør at de oppdaterer seg automatisk bruk denne.

3 - Ikke åpne vedlegg i e-post

Hvis noen sender deg ett vedlegg i en e-post skal du være meget skeptisk. Hvem som helst kan sende deg e-post og utgi seg for å være sjefen din, samboeren din, naboen din eller barnehagen til barnet ditt.

💡
Hvis du ikke vet hvem avsenderen er, slett e-posten. Ingen skade skjedd.

Dersom du vet hvem avsenderen er men ikke hva vedlegget er, bekreft at det faktisk er fra avsenderen og at de har sendt det til deg. Dette kan du gjøre ved å ringe de, sende de en SMS eller noe lignende. Det finnes mange eksempler på ormer og virus som sprer seg ved å sende e-poster til alle kontaktene dine med et dokument som bare trenger å åpnes for at du skal bli infisert.

4 - Bonus tips

Har du fått en minnepinne på messe (eller funnet ett annet sted)? Lever den på gjenbruksstasjonen. Den skal hvert fall ikke inn i PCen din.

💡
Stuxnet kom seg inn på Iran sitt atomprogram ved hjelp av en minnepinne.

Skal jeg installere antivirusprogram? Nei. De innebyggede sikkerhetsmekanismene på enheten din skal være gode nok. Følg tipsene over så går det fint.